Monday, September 14, 2009

Chunky Fruit Brulee

da other day my mom ade bawak balik ade satu buku recipe nie..makanan di dalamnye sangat sodap sodap wehh...

jadiknye..semalam..aku nie teringin la nak buat satu dessert nie..aku nengok cam senang jerk kan..

bahan bahan utamanya....





Name pown dh chunky fruit brulee...tentulah buah-buahan...aku letak strawberry, blueberry, blackberry, peach & pear

dan jugak....


tolo......aku pakai dalam 8 bijik...

ha...care masak die cani....

korang mixkan 8 bijik tolo ngan gule dalam 100-130 gm....dh sebati lite lite...korang masukkan kan plak 1 sudu besar vanila essence ngan susu dalam 400ml....mixkan lagi....

agak2 dh sebati...ko biar jap...ko gie carik bekas besar n ko susun lah buah cam nie...



nie namenye men campak2..aku suke dowh...cam best jerk kan....

nampak sodap kan..time nie aku rase satu badan aku dh bau beri beri dh nie...

bile ko dah susun..korang tuang la mixture tadi kat atas buah seperti di bawah...



kalo korang tamau die terapung lebih...kurangkan la mixture tue...pastu..ko pasang oven....care masaknye adalah steam bake ye kengkawang...menggigil jugaklah aku nk meletakkan mende alah nie atas tray yg mengandungi air kan...mau nye tidak...berat wehhhhhhhhhh...

pastu..korang totop lah ia dengan aluminium foil supaye atas die tadek lah keras bile dh masak nnt...


dalam lebih kurang 30 - 45 menet..siaplah masaknye..



dan inilah hasilnye...lepas dh sejok...korang masukkan dalam peti ais supaye die lebih sejuk...bile dh cukup sejuk....potonggggggg..masukkan dalam pinggan...tabur brown sugar secukup rasa...dan makannnnnnnnnnnnnnnn...

aku rase sedap jerk...antara pengkomen pengkomen..*cheh..cam ramai jerk..padehal 2 orang jerk pown yg makan..

Pemanis: ish..sedap jadiknye tp nie sepatutnye castor sugar kene lebih nie..tawar sket..
pengkurang manis: sedaplahhhhhhhh...tp tak suke blackberry tue..masam..

ha...jadik suke atilah korang nk wat cane..tp kalo dh korang nk bg pemanis dan pengkurang manis makan bende yg same..pepandailah korang buat supaye dua dua boleh makan ye...wawawaw...

sekian pembelajaran masak untuk ari ni...selamat mencobaaa...

0 comments: